strona główna > Artykuły i felietony > Jazda podczas burzy
Kanał RSS Kanał RSS | Poczta | Ustaw jako startową | Dodaj do ulubionych
Dzisiaj jest Czwartek, 26 Listopada 2020 roku, Imieniny: Leona, Leonarda, Lesławy
Polecamy: Zwłoki w rowie melioracyjnym | Poszukiwani w rękach grajewskich policjantów | Nowy funkcjonariusz w szeregach Grajewskiej Komendy | Ciężarówką potrącił pieszego na pasach | I Grand Prix Województwa młodzików i juniorów | LIST PASTERSKI BISKUPA ŁOMŻYŃSKIEGO JANUSZA STEPNOWSKIEGO | O grudnia limity dorabiania do emerytur i rent znowu do góry | Projekt “Bądź(my)(cool)turalni“ zakończony | Nowy JPK_VAT z deklaracją za październik 2020 r. | Nowe USG z funkcją echokardiografii dla grajewskiego szpitala | Koronawirus w powiecie grajewskim - raport z dn. 24. 11.2020 | Spokojnie to tylko ćwiczenia | Śmiertelny wypadek pod Grajewem | XXXIV sesja Rady Powiatu Grajewskiego (30.11) | Koronawirus w powiecie grajewskim - raport z dn. 23. 11.2020 |
zareklamuj sie u nas

Zostań fotoreporterem Grajewo24.pl
Byłeś świadkiem zdarzenia? Masz zdjęcia, nakręciłeś film bądź napisałeś ciekawy artykuł i chcesz go opublikować? Bądź pierwszy i napisz do nas!

Kontakt z redakcją:
E-mail: redakcja@grajewo24.pl
Tel. 0 604 833 731
Tel./Fax: (0 86) 272 66 97
Najnowsze opinie:

~baba Jaga: Ćwicz młody, ćwicz, byś potem został prawdziwym krawężnikiem i nie musiał sprawnie operować pałką teleskopową na plecach kobiet.

~Biały: Wszystko super tylko zastanawia mnie jedno??-dlaczego wysocy oficerowie policji lub wojska mają takie brzuchy przed sobą

~Karol: Ważne że szczepionym już nic nie będzie groziło. A o nas nie szczepionych się nie martw:)

~Gal anonim: Gwiazdowski nie jest z Grajewa.. to poseł że wsi ale nie dla wsi..

~Daniel z Grajewa: Karolu. Nie wolno liczyc na to ze ktos sie zaszczepi to ja nie musze. Jezeli wszyscy na to beda liczyc to nigdy nie bedzie konca tego covida. ...

Dyżury aptek
Dzisiaj dyżur pełni:

Apteka

tel.

Artykuły i felietony
2020-06-16 23:21:01 Jazda podczas burzy

Kierowcy muszą mierzyć się z różnymi warunkami atmosferycznymi. W okresie letnim często z gwałtownymi burzami. Podpowiadamy, o czym warto pamiętać, gdy na drodze spotka nas nawałnica.

Badania Instytutu Transportu Samochodowego, w tym dane z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS jednoznacznie dowodzą, że do największej liczby wypadków drogowych dochodzi przy dobrych warunkach atmosferycznych, przypadających na miesiące, kiedy jest ciepło a dzień długi. Wówczas kierowcy mają skłonność do szybkiej i brawurowej jazdy. Do wypadków dochodzi również na skutek niesprzyjających warunków atmosferycznych, w tym burz, porywistego wiatru i silnych opadów deszczu, charakterystycznych dla pory letniej.

Gwałtowne zjawiska pogodowe niosą ryzyko utraty zdrowia, a nawet życia. Jednocześnie warto uspokoić, że w przypadku, gdy kierujący autem napotka gwałtowną burzę, w wyniku której piorun uderzy w karoserię, to zagrożenie dla osób znajdujących się w środku jest znikome. Karoseria zadziała wówczas jak tzw. klatka Faradaya. Chroniąc przed polem elektrostatycznym sprawi, że wyładowanie atmosferyczne dosłownie „spłynie” po metalowej karoserii do ziemii. Kabina pojazdu wydaje się zatem najbezpieczniejszym miejscem, choć samo działanie piorunów może mieć wpływ na delikatne elementy elektroniczne, którymi naszpikowane są nowoczesne auta.

Jak się zachować w czasie burzy?

Jeżeli niepokojąca prognoza pogody pokrywa się z planami podróży, to przede wszystkim warto się zastanowić nad ich zmianą. Jeśli docierają do nas dodatkowe komunikaty ostrzegawcze, zwłaszcza z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB), wówczas nie powinny być one bagatelizowane!

Jeśli ktoś nie może czekać, to powinien tak zaplanować podróż, aby w momencie wystąpienia burzy odpowiednio wcześniej znaleźć schronienie. Kierującemu pojazdem, który widzi nadciągającą nawałnicę, nie pozostaje nic innego, tylko jak najszybciej zjechać z drogi i poszukać parkingu z dala od drzew i wysokich, stalowych konstrukcji. Przy trasie najlepszym schronieniem będzie zadaszona stacja paliw, w mieście również parking wielopoziomowy.

Zatrzymywanie się na poboczu ruchliwej drogi i włączanie świateł awaryjnych nie jest najlepszym pomysłem. Na skutek niedostatecznej widoczności spowodowanej ulewnym deszczem istnieje ryzyko najechania przez pojazd jadący z tyłu. Taki scenariusz to z resztą modelowy przepis na karambol. Opuszczanie kabiny, nawet w kamizelkach odblaskowych, również nie jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli ktoś musi wyjść, to powinien to zrobić od strony pobocza, ponieważ w konfrontacji z autem pieszy jest zawsze na przegranej pozycji – już przy prędkości przekraczającej 60 km/h 9. na 10. pieszych ginie na skutek uderzenia. Zostając w pojeździe zwiększamy nasze szanse na przeżycie, tym bardziej, że auta posiadają kontrolowane strefy zgniotu właśnie na okoliczność zderzeń, pasy bezpieczeństwa chroniące ciało przed bezwładnym przemieszczeniem, poduszki gazowe minimalizujące obrażenia ciała oraz zagłówki chroniące głowy i szyje przed urazami. Dodatkowo poza autem pasażerowie są narażeni na potencjalne wyładowania atmosferyczne, łamiące się i spadające gałęzie przy zadrzewionych drogach oraz elementy linii energetycznych. Parkując pojazd należy unikać naturalnych zagłębień terenu - by nie został zalany lub porwany przez wezbraną wodę.

O czym należy pamiętać?

Jeśli kierujący nie ma możliwości zatrzymania pojazdu i musi kontynuować jazdę w trakcie burzy, to naturalnym obowiązkiem staje się zachowanie szczególnej ostrożności. Należy zwolnić i zwiększyć dystans przed jadącym pojazdem. Ulewny deszcz wydłuża drogę hamowania, powoduje parowanie szyb i znacznie ogranicza widoczność (zwłaszcza gdy poruszamy się za pojazdami o dużych gabarytach). Rozproszenie podczas jazdy powodują także błyskawice i nagłe rozbłyski, które mogą oślepiać kierowcę. Wzroku kierowcy nie powinna także mącić źle oczyszczona przednia szyba. Pióra wycieraczek muszą być w należytym stanie, a płyn do szyb najlepiej gdy jest certyfikowany.

Obfite opady towarzyszące gwałtownym burzom sprawiają, że studzienki kanalizacyjne w miastach mogą mieć problemy z odprowadzaniem wody, przez którą nie widać nawierzchni i tego co się tam potencjalnie kryje. Wjeżdżanie, zwłaszcza raptowne, w głębokie kałuże, czyli takie, które sięgają co najmniej dolnej krawędzi drzwi, niesie ze sobą poważne ryzyko awarii auta – jego elektroniki i silnika. Dynamiczny wjazd w kałuże może również spowodować zjawisko aquaplanningu (braku przyczepności opony z podłożem) i utratę stabilności pojazdu. Dlatego prędkość powinna być dostosowana do warunków panujących na drodze. Istotne jest także to, aby podczas przejeżdżania przez wodę nie ochlapywać innych uczestników ruchu, szczególnie pieszych i rowerzystów.

ITS

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.

Nie zostały wpisane jeszcze żadne komentarze...

Serwis komputerowy
Polecamy: Grajewo | Grajewska Izba Historyczna | Oferty pracy | Kino i rozrywka | Radio 5 | Radio Białystok | TVP Białystok | Grajewiak.pl | Gmina Wąsosz | TeleInformatyka | Ogłoszenia Grajewo | UG w Radziłowie | OSP Grajewo | KP PSP Grajewo | Doctor Rock | Praca | Składnica Grajewo |
Reklama | Współpraca | Prywatność | Regulamin Ogłoszeń | Regulamin Katalogu Firm | Regulamin Forum | Redakcja | Serwis Komputerowy

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
"INFOTECH" mgr Ruchlewicz; 19 200 Grajewo, ul. Konstytucji 3 Maja 2/1 | Infotech